Ny studie visar att kreativitet stärker lärande genom nya mentala kopplingar
Ny studie visar att kreativitet stärker lärande genom nya mentala kopplingar Pixabay CCO
En ny studie, publicerad i npj Science of Learning, visar att kreativt tänkande kan hjälpa studenter att minnas ny information – exempelvis glosor på ett främmande språk – genom att öka deras förmåga att skapa meningsfulla mentala kopplingar. Forskningen tyder på att den kognitiva processen bakom att bilda oväntade associationer, så kallat associativt tänkande, kan förklara varför personer med hög kreativitet ofta presterar bättre i inlärningsuppgifter.
Kreativitet har länge ansetts viktig i utbildning och arbetsliv, men sambandet mellan kreativitet och lärande har varit oklart. Forskarna, ledda av Simone Luchini vid Penn State University och Paris Brain Institute, ville undersöka om just associativt tänkande är nyckeln. Detta handlar om förmågan att koppla ihop till synes avlägsna idéer – till exempel orden hund och flygplan snarare än det mer uppenbara hund och katt.
För att testa detta genomfördes två studier med universitetsstudenter som fick lära sig para ihop litauiska och engelska ord. Deras minne testades både direkt och efter 24 timmar.
I den första studien (146 deltagare) fick studenterna även göra ett ordassociations-test där de skulle ange ovanliga men meningsfulla verb till olika substantiv – exempelvis “resa” till “stövel” i stället för det vanligare “bära”. Resultaten visade att de som skapade mer ovanliga associationer mindes fler ordpar, även när forskarna tog hänsyn till intelligensnivå.
Den andra studien (145 deltagare) utökade undersökningen med kreativa uppgifter som att skriva korta berättelser och rita bilder. Här framkom att målmedvetet kreativt tänkande, där deltagarna medvetet försökte skapa nya kopplingar, förutsade bättre inlärning – medan spontana, snabba associationer inte gjorde det.
Statistiska analyser visade att associativt tänkande förklarade sambandet mellan kreativitet och lärande. När forskarna kontrollerade för intelligens kvarstod sambandet endast via det associativa tänkandet – vilket betyder att kreativitet främjar lärande framför allt genom förmågan att skapa avlägsna, meningsfulla kopplingar.
Enligt Luchini innebär detta att “hur bra en person är på att länka samman avlägsna begrepp avgör om deras kreativitet leder till bättre inlärning.” Resultaten antyder att undervisning som uppmuntrar elever att tänka kreativt och flexibelt kan stärka deras minne och förståelse.
Forskarna betonar dock vissa begränsningar: studien fokuserade enbart på språkinlärning och baserades på en studentgrupp, vilket gör att resultaten inte nödvändigtvis kan överföras till andra ämnen eller åldersgrupper. Framtida forskning ska därför undersöka hur kreativitet och associativt tänkande påverkar lärande i klassrummet och i olika kulturer.
Studien, “Creativity supports learning through associative thinking”, är skriven av Simone A. Luchini, James C. Kaufman, Benjamin Goecke, Oliver Wilhelm, Yoed N. Kenett, Daisy Lei, Mathias Benedek, Janet G. van Hell och Roger E. Beaty.
Källa: psypost.org
Relaterade länkar