Preferenser för social hierarki uppstår tidigt i barndomen – oberoende av föräldrapåverkan

Preferenser för social hierarki uppstår tidigt i barndomen – oberoende av föräldrapåverkan Pixabay CCO

Ny forskning visar att barn redan från fem års ålder kan utveckla en preferens för social hierarki som påverkar hur de tolkar ojämlikhet och orättvisa. Studien, publicerad i Journal of Experimental Psychology: General, tyder på att denna så kallade sociala dominansorientering kan uppstå tidigt genom barns egna kognitiva tolkningar av status och makt – och inte enbart genom föräldrars värderingar eller socialisering.

Social dominansorientering beskriver en tendens att föredra samhällen där grupper är ojämlika och hierarkiskt ordnade. Hos vuxna är hög social dominansorientering kopplad till lägre stöd för jämlikhet, större tolerans för diskriminering och vissa politiska attityder som rättfärdigar ojämlikhet. Tidigare har forskningen främst sett tonåren som den period då dessa värderingar formas.

Forskarna bakom den nya studien ville undersöka om grunden till sådana hierarkiska preferenser kan finnas betydligt tidigare. Små barn är redan medvetna om statuskillnader och tenderar att förklara gruppskillnader med inre egenskaper snarare än yttre omständigheter. Forskarna antog att dessa tankemönster kan bana väg för en tidig acceptans av social hierarki.

Studien bestod av tre separata experiment med barn i åldern 5–12 år:

Studie 1 omfattade 61 barn som fick höra en berättelse om två fiktiva grupper med tydlig statuskillnad. När den lågstatusgruppen klagade på orättvis behandling var barn med högre social dominansorientering mindre benägna att tycka att klagomålet var legitimt och mindre villiga att föreslå att orättvisan borde rättas till.

Studie 2 inkluderade 106 barn som slumpmässigt placerades i en hög- eller lågstatusgrupp. Barn i högstatusgruppen visade mindre empati för lågstatusgruppen. Däremot ökade inte deras generella preferens för hierarki, vilket tyder på att empatiska reaktioner och ideologiska preferenser inte är samma sak.

Studie 3 undersökte hur föreställningar om statusens stabilitet påverkar hierarkiska värderingar. Bland 147 barn visade det sig att barn som placerades i lågstatusgrupper och samtidigt trodde att status var fast och oföränderlig rapporterade högre social dominansorientering. Detta oväntade resultat tolkas som ett exempel på systemrättfärdigande – att barn i en underordnad position anammar hierarkiska värderingar för att psykologiskt hantera sin situation.

Sammantaget visade studierna att social dominansorientering inte bara handlar om att gynna den egna gruppen. Barn i både hög- och lågstatusgrupper föredrog sin egen grupp, men ökningen i hierarkiskt tänkande var specifik för barn i lågstatus som uppfattade hierarkin som stabil.

Forskarna fann också att äldre barn tenderade att rapportera lägre social dominansorientering än yngre barn, vilket kan tyda på att jämlikhetsnormer utvecklas eller förstärks med åldern. Till skillnad från vuxna fanns inga skillnader mellan pojkar och flickor, vilket antyder att könsskillnader i hierarkiska värderingar kan uppstå senare i utvecklingen.

Slutsats

Studien visar att preferenser för social hierarki kan uppstå redan i tidig barndom och påverka empati och vilja att åtgärda orättvisor. Dessa värderingar verkar delvis formas av barns egna kognitiva tolkningar av status och stabilitet, snarare än enbart av föräldrainflytande. Resultaten understryker vikten av tidiga insatser och pedagogiska miljöer som betonar jämlikhet och förändringsbarhet i sociala strukturer.

Källa: psypost.org


Relaterade länkar


Nästa
Nästa

Metabola störningar vid Alzheimers är mer uttalade i kvinnliga hjärnor